Habeler, haber
DOLAR
3,519 / %-0,19
EURO
4,140 / %0,07
ALTIN
146,49 / %0,44
BİST
107.202 / %0,35
Güneşli
İstanbul: Güneşli
29°
  • NAMAZ
    VAKİTLERİ
  • HAVA DURUMU
  • ÜYELİK GİRİŞİ

Heykelimsi Mobilya Kavramı Nedir / Nasıl Ortaya Çıkmıştır?

Heykelimsi Mobilya Kavramı Nedir / Nasıl Ortaya Çıkmıştır?
Eklenme : 25 Şubat 2013 13:14    Güncelleme : 25 Eylül 2014 22:16    Okunma : 1179

Tasarım kavramı; sözlük anlamı olarak, plan, çizim, fikir, amaç, taslak, tasarım-konstrüksiyon-biçim–şekil verme-model, ürün anlamına gelmektedir. Tasarlanan ürünler işlevleri yönünden; Pratik, Estetik, Sembolik olarak 3’e ayrılabilir.

İşlevlerin önem sırasına göre ürün anlam kazanmaktadır. Bir endüstri ürününde genellikle ağırlıkta olan işlev pratik işlevdir, estetik işlev pratik işleve yerine göre önemli bir öge olarak eşlik eder. Birinci işlevin estetik olduğu durumlarda ürünün estetik değeri artar. Estetik değer önceliği, endüstri ürününü “heykelimsi” ürün haline getirir. Ürünü, konumuz olan mobilya olarak ele alırsak, “Heykelimsi Mobilya”; genellikle Estetik bazen de Sembolik işlevin birincil olarak öne çıktığı tasarım ürünü olarak düşünülmelidir.

 

Tasarım tarihinin başlangıcını sanayi ile ilişkilendirir ve sanayi devrimini referans alırsak 1850’den beri süregelen bu 160 senelik tarih diliminde gerek kavramlar gerekse ürünler çok güçlü etkilere maruz kalmışlardır. Sanayi devrimi sonrasında gelişen akımlar, ürünlerin tasarım açışsından değişimine sebep olmuş, modernizm ürünlere belki de o döneme kadarki en radikal değişimi yaşatmıştır. Bu yeni olgu tüm ürünleri derinden etkilemiş, ardından gelen yeni eğilimler daha farklı boyutlar kazandırmıştır. Ürün tasarımında yeni bakış açıları gelişmiştir. Özellikle savaşların bitmesiyle ortaya çıkan yeni teknolojiler ve yeni malzemeler, tasarımcıların ürün tasarlarken daha özgür olmalarına ve yeni tasarım senaryoları yaratmalarına imkan vermiştir. Bu süreçte de heykelimsi mobilya dediğimiz ürünler ortaya çıkmaya başlamıştır. Foksiyonelizmin iyi ürün kavramı yerine tasarımıcının iç dünyasını da tasarımına katabildiği, iç dünyasını daha iyi yansıtabilen, tasarımcı kişiliğini özelleştiren ürünlerin artmasıyla postmodernizm akımı fonksiyonelizmin sektördeki tek başına var olan egemenliğini kırmıştır.

Günümüze kadar gelen bu anlayışla, tasarımda fonksiyon önceliklidir, form fonksiyonu izler gibi kuramların yerine, form ve fonksiyon bir bütündür deyişi geçerliliğini arttırmıştır. Heykelimsi mobilyalar, malzemelerin farklı formlara uygulanmasını sağlayan gelişen imalat teknolojileri sayesinde geniş bir uygulama alanı bulmaya başlamıştır.

Tasarım tarihinde heykelimsi oturma elemanlarına pekçok örnek vermek mümkündür ki bunlardan en önemlilerinden biri de soldaki fotoğrafta gördüğünüz Philippe Starck’ın 1990 senesinde tasarladığı ünlü W.W.Stool bar taburesidir. Fransız tasarımcı Starck, heykelimsi mobilya tasarımcılarının en önemlilerindendir. 2012 yılında tasarımına imza attığı Master Stool sandalyesini de sağdaki fotoğrafta  görmektesiniz. Bu iki tasarım, aradan geçen 12 seneye rağmen Fransız tasarımcının tasarım anlayışına, form ve işlevselliği bir arada sağlarken formu işlevin bir adım öne çıkarmasına çok güzel emsal teşkil etmektedir. Sandalyeler ergonomi ve işlevsellik unutulmadan klasik formdan çıkıp bambaşka bir boyuta geçirilmiş ve  adeta heykelleştirilmiştir. En üstteki diş formundaki tabure de yine Bir Starck tasarımıdır. Ölçüler, oran ergonomi vb. teknik detaylar ve gereklilikler sağlandığı halde üründe ilk dikkat çeken diş şeklindeki formudur.

 

 

 



Bu habere hiç yorum yapılmamış. ilk yorum yapan sen ol !
  • SİYASET
  • GÜNCEL
  • KÜLTÜR
  • SPOR
  • DÜNYA
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

GÜNÜN HABERLERİ

YAZARLAR

baslik